Groepsreis Costa Rica


Groepsreizen, you love it or you hate it. Of eigenlijk… we hebben er wel een idee over, maar weten vaak niet echt hoe het is. Veel vooroordelen zijn er wel: groepsreizen is voor oude mensen, met groepsreizen gaan geen avontuurlijke mensen mee en wat als de groep niet leuk is?…. wij namen de proef op de som en gingen mee met deze groepsreis (12 dagen vanaf € 1349,- pp)  van Fox naar Costa Rica.

Waarom een groepsreis?

Een groepsreis is ideaal als je in een korte tijd veel highlights van een land wil zien. Ook ben je nooit alleen, je leert de mensen in je groep al vanaf dag één kennen en er is altijd wel iemand om mee te kletsen, uit eten te gaan of een spelletje mee te doen. Een ander pluspunt is dat je niet alles vooraf hoeft uit te zoeken. Je wordt overal naartoe gebracht en krijgt een hoop extra informatie over  bestemmingen van de reisleider, die vaak ook de taal van het land spreekt. De reisorganisatie heeft alle highlights al voor je verzameld en dit in een reisschema gezet. Als je alleen bent en niet alleen wilt reizen, is een groepsreis ook een goed alternatief. Er zijn bovendien ook single reizen te boeken.

Loopbruggen door de jungle

Loopbruggen door de jungle

Zijn er dan geen nadelen?

Ja, het is natuurlijk minder avontuurlijk dan een zelf georganiseerde vakantie. Je kiest voor zekerheid en gemak, en dat krijg je dan ook. Je weet zeker dat je een goed hotel hebt en dat je alle plaatsen te zien krijgt die op het programma staan. Dat is natuurlijk makkelijk, maar voor mensen die het leuk vinden zelf alles te regelen, valt dat stukje (voor)pret weg. Natuurlijk kun je aan een groepsreis nog wat avontuur toevoegen: je ben niet verplicht mee te doen aan geplande excursies en kunt er daarom ook zelf op uit trekken als je op een bestemming bent. Daarmee vergroot je de kans op ontmoetingen met bijvoorbeeld de locals.

Het tempo ligt tijdens een groepsreis hoog. Iedere dag vroeg uit de veren dus en weinig rust. Wel krijg je op deze manier in korte tijd ontzettend veel te zien. Iets dat lastiger is wanneer je alles zelf nog moet uitzoeken en regelen. Het is dus net waar je behoefte ligt: avontuur of gemak?

Gaan er alleen maar oude of saaie mensen mee?

Nee, zeker niet. Vaak zijn de samenstellingen heel divers. Je kunt dat in de meeste gevallen ook zien op de website van de reisaanbieder. En zeg nou zelf, leeftijd zegt ook niet alles. Soms zijn ouderen gezelliger én een stuk actiever dan de jongere mensen in een groep. Natuurlijk heb je een betere klik met de ene reisgenoot dan de andere, maar je hoeft ook niet met iedereen op te trekken. En ja, je kunt het slecht treffen, maar in een groep van zo’n 20 personen is er altijd wel iemand van je gading bij.

Costa Rica, een aanrader?

Costa Rica is geweldig! De natuur is overweldigend: de vele bijzondere vogelsoorten trekken direct je aandacht. Maar ook kun je apen, dolfijnen en andere prachtige dieren spotten. En daar bijft het niet bij, want het land heeft schitterende stranden. Een absolute aanrader dus!

Papegaai

Papegaai

Het hoogtepunt van deze reis?

Het boomtopslingeren was, wat ons betreft, één van de hoogtepunten uit deze reis. Met ziplines over de boomtoppen van de jungle sjeesen. En dat met alle bijbehorende geluiden en geuren….
Maar ook de vulkanen Irazú en Arenal, het fantastische zwembad bij Sarapiquí (met uitzicht op de jungle), de dolfijnen bij Samara en het spotten van jungledieren waren hoogtepunten.

Dolfijnen bij Samara

Dolfijnen bij Samara

Conclusie, groepsreizen: do or don’t?

Ja en nee. Het verschilt per persoon. Als je heel avontuurlijk bent ingesteld en houdt van het onverwachtse aspect van reizen en bijzonder ontmoetingen, dan is het misschien niet aan jou besteed. Reis je graag in het gezelschap van anderen, of wil je in hele korte tijd alle highlights van een land zien, kan het interessant voor je zijn. In veel gevallen ben je goedkoper uit dan een zelfboekvakantie. Dit omdat de reisorganisaties korting krijgen bij de hotels en op vluchten. Ga je voor het eerst een verre reis maken? Dan kan een groepsreis een laagdrempelige manier zijn om te kijken hoe je het vindt om dergelijke landen te bezoeken.

Welke reisorganisatie?

Als laatste nog iets over reisorganisaties. Er is in Nederland een groot aantal organisaties die groepsreizen aanbieden, ze hebben allemaal hun eigen doelgroepen reizen. Met bovenstaande reis is gekozen voor Fox, omdat deze vaak als goedkoopst uit de bus komt. Maar Shoestring ligt qua prijsniveau wel een beetje hetzelfde en is wat meer gericht op de jonge reiziger. Onze ervaring met Fox was heel goed, maar dat kwam ook door de leuke reisleidster en groep.

Heb jij ook ervaring met groepsreizen? Laat het weten in de comments!

Deze reis in foto’s:

 

5 Comments

Add yours
  1. Anouk

    Ook met Fox een groepsreis gedaan; naar Thailand. Inderdaad heel vroeg uit de veren soms, maar dan zie je ook heel veel! Ik vond het aangenaam dat we niks zelf hoefden te regelen want het uitzoeken van routes bijvoorbeeld kost natuurlijk ook tijd. Daarnaast waren er veel extra activiteiten waar je aan kon deelnemen (extra bijboeken, dus ook extra betalen). Zo kun je nog net een beetje extra zien. Als je niet aan deze activiteiten wilt deelnemen, heb je gewoon vrije tijd. De hotels waren super goed geregeld. Het vroeg uit de veren was soms zwaar, maar dat komt soms ook door lange afstanden. Wij hadden een hele leuke groepsleidster en een gezellige groep! Het was een topreis en ik zou graag binnenkort een reis maken naar Costa Rica, Canada of Zuid-Afrika en ook dan kies ik voor een groepsreis (wellicht een “single reis”).

  2. Karin

    Wij hebben afgelopen zomer de tussenoplossing gevonden: Een individuele rondreis!
    Mijn partner en ik reisden met 333travel door Sri Lanka met een eigen gids/chauffeur die de hele reis bij ons bleef.
    Op deze manier hadden we de voordelen dat er veel geregeld was.
    We reisden met een vast schema. In dat schema zat ook ruimte voor eigen inbreng van ons en/of de gids. Als we het ergens naar onze zin hadden en nog meer wilden zien kon dat gemakkelijk. Wilden we verder omdat we het wel gezien hadden dan kon dat ook.
    Als we wilden vertrekken konden we meteen weg. We hoefden niet te wachten op andere mensen, iets wat we vaak zagen bij een groepsreis.
    We konden al onze vragen die we onderweg hadden meteen aan onze gids stellen en kregen ook meteen antwoord. Het antwoord was altijd alleen voor ons. Bij groepsreizen zagen we vaak dat de gids met een paar mensen liep te praten terwijl de andere reizigers die informatie misten.
    Onze gids wist heel veel omdat hij een goede opleiding had gehad en al lang dit werk deed. Hierdoor wist hij ook veel speciale adressen om lekker te lunchen of om bv een goede gids te regelen tijdens de safari in het Yale Park.
    We hebben door op deze manier te reizen heel veel gezien en geleerd van Sri Lanka en willen zeker meer landen gaan bezoeken op deze manier.
    Karin

  3. Familie O

    De kwaliteit van een reisorganisatie wordt pas duidelijk als het even verkeerd loopt.
    De reis naar Costa Rica was een reis van uitersten. Het land was prachtig en de medereizigers waren een zéér aangenaam gezelschap. We zullen hier dan ook niet verder op ingaan vermits alles wat in de andere commentaren op deze site staat wel degelijk klopt. Wat we echter nooit te lezen kregen in de vroegere commentaren is de manier waarop wordt omgegaan met punten die even verkeerd lopen en zo hebben we er veel te veel gehad.
    Het begon al in de luchthaven waar we eerst te horen kregen dat de United vlucht vertraagd was door technische problemen. Nadien werd deze vlucht geannuleerd en mochten we een dag later nog eens proberen. Ondertussen werden we ondergebracht in hotel Steigenberger. Eenmaal alles geregeld was en we reeds ondergebracht waren in het hotel kregen we een telefoontje van FOX en dit dan nog enkel als reactie op onze mail. Waar was hun ondersteuning toen we bijna 8 uren in de luchthaven zonder eten (op een koekje na) oplossingen probeerden te vinden om een groep van 20 FOX reizigers in Costa Rica te krijgen? En FOX werd wel degelijk van bij aanvang telefonisch op de hoogte gebracht door een paar groepsleden maar telkens was hun reactie “te regelen met United”.

    De volgende dag geraakten we wel in Costa Rica. We kregen bij aankomst te horen dat het voorziene busje defect was en dat alle koffers geladen moesten worden op het dak van het vervangbusje. Dit op en afladen zou zo nog 2 dagen duren tot we een nieuw busje kregen. De impact op onze reiskoffers en onze ruggen was niet te onderschatten. Een van onze nieuwe koffers is overigens klaar voor het stort.

    Veel erger was echter dat we slecht 1 overnachting in La Fortuna gingen verblijven ipv 2 en dit om de verloren dag in te halen. Hierdoor misten we de “Baldi Hot Springs”, “Cano Negro Wildlife Refuge” en de “Hanging Bridges Fortuna” en kregen we als alternatief een flauw afkooksel in de vorm van een riviertochtje in Sarapiqui (natuurlijk tegen betaling). Later tijdens de reis bleek dat er veel beter alternatieven waren om een dag te schrappen. Er zaten immers dagen tussen met echt niets noemenswaardig op het programma.

    Onze 2 mails naar FOX met de vraag naar enige compensatie, we hadden tenslotte ook een nacht + ontbijt minder gehad, werden nooit beantwoord. Wel kreeg de ganse groep meerdere mails van FOX om aan te geven hoe we moesten een klacht richten aan United en indien we daar geen respons zouden krijgen de consumentendienst moesten inschakelen of naar de rechtbank stappen. Echt geen zaken waar je tijdens je reis wilt mee bezig zijn. En wij die dachten dat we een contract afgesloten hadden met FOX. Het werd dus steeds duidelijker dat FOX geen reisorganisatie is maar een brievenbus tussen verschillende partijen en alle verantwoordelijkheid ontloopt als er eens iets misloopt. Ook kregen we nooit excuses van de gids, laat staan enige symbolische compensatie in de vorm van een drankje, diner of gratis excursie. Het draaide duidelijk enkel maar om het geld en absoluut niet om de klantentevredenheid. Met heel weinig middelen hadden ze echter een duidelijk positief signaal kunnen geven.

    Ondertussen kreeg ons nieuw busje af te rekenen met airco problemen en 2 klapbanden op evenveel dagen. Moeten we nog meer uitleg geven over de kwaliteit van de ter beschikking gestelde middelen ?

    De eerste dag meldde onze gids Noé ons dat ze al 10 jaren niet meer ziek geweest was maar nu wel last had van enige keelpijn en hierdoor duidelijk stiller moest praten. Na enkele dagen was dit echter verholpen en kon ze ons weer massaal overladen met fantastische verhalen waarvan achteraf bleek dat ze verzonnen, sterk overdreven of niet haar eigen ervaringen waren. Rond 20h verdween ze uit de groep (wellicht werd ze dan niet meer betaald) en ging ze meestal met de buschauffeur achter gesloten deuren wijn en bier drinken. Ook de vrije namiddagen werden meestal zo opgevuld. Toeval of niet, maar na 2 weken moest ze ’s nachts door de buschauffeur naar het ziekenhuis worden gebracht voor een baxter, dit omdat ze door overmatig overgeven uitdrogingsverschijnselen vertoonde.

    Ondertussen moesten we alleen verder zonder gids. Onderweg naar Sarapiqui kregen we te horen dat een nieuwe gids ons opwachtte in ons hotel. Alleen was met dit hotel ook weer een probleempje omdat het ondergelopen was en er dus moest gezocht worden naar een nieuw hotel. Leuk zonder begeleiding van een gids. Noé had ondertussen wel een van de medereizigers opgebeld met de vraag of zij wat “gids” kon spelen…

    Aangekomen in ons alternatief hotel, wat overigens top was, bleek dat onze nieuwe gids Reimer maar 3 woorden Nederlands kon spreken. De begeleiding was dus verder in het Engels wat voor ons geen enkel probleem was maar voor sommige uit onze groep wellicht wel. Nadien bleek dat het voor Reimer de eerste keer was om zo een groep te begeleiden. Hij was eigenlijk een vaste gids van Tortuguero. Vrij jong (26 jaar) en onervaren om zo een groep te begeleiden maar hij heeft zich echt gegeven. Niets was teveel voor hem en hij was tevens 24/7 beschikbaar. Echt top en een schril contrast met de vorige…

    Eenmaal terug in San José kwam ons Noé weer boven water, nog steeds met dezelfde dictatoriale 9 to 5 attitude en ongemeend enthousiasme. Bij het laatste diner toen we onze enveloppe met tip overhandigde en een medereiziger een zeer goede speech gaf met enkel positieve punten, was haar reactie “Gracias en zorg dat je allen morgen om half vier klaar staat aan de receptie”, inderdaad in één zin. Veel hadden we niet verwacht maar het zou wel leuk geweest zijn om even te horen wat een toffe bende we waren, wat een prachtig avontuur we achter de rug hadden of misschien toch even een excuus voor de vele dingen die fout gelopen waren.

    Samengevat kunnen we stellen dat het een toffe reis was dankzij het mooie land en het aangename gezelschap maar de volledige reisorganisatie op zich was een lachertje. Gelukkig zat de sfeer in de groep zeer goed en konden we alle ongemakken verwerken met de nodige brok humor. De overige commentaren op deze site zijn terecht. Als er sprake is van een basic kamer mag je echt aannemen dat het wel degelijk zéér basic is. Meestal zijn er geen betere alternatieven in de buurt maar waar het wel mogelijk zou zijn, zoals in San José, wordt dan ook weer gekozen voor een zeer basic hotel in een buurt waar je na 22h op straat geen overlevingskans hebt. Een paar honderd meter verder net buiten het getto is er bvb een Holiday Inn. Het zou toch aangenaam zijn moest het eerste en laatste hotel in San José er toch wat bovenuit steken. De eerste en laatste indruk blijft nu eenmaal langer hangen, maar dan moet je als reisorganisatie natuurlijk wel aandacht hebben voor klantentevredenheid en niet alles (en ik meen echt alles inclusief lunch, diner, excursies) zien als een manier om profijt te maken.

    Wat de ondersteuning van FOX betreft kunnen we kort zijn… welke ondersteuning ? Op de paar amateuristische mails na, waarin ze zich overigens continu tegenspreken, blinken ze uit in het ontlopen van hun verantwoordelijkheid. Nu staat iedereen van onze groep er alleen voor om schadevergoeding te vragen aan United voor de opgelopen vertraging, ook al hebben we enkel een contract afgesloten met FOX en niet met United. Bijkomend dient dit ook in het Engels te gebeuren wat dan weer voor enkele groepsleden een probleem kan zijn. Is het dan zoveel gevraagd van FOX om ons als groep te verdedigen tov United en ons tevens een kleine compensatie te bezorgen voor de gemiste dag in La Fortuna (dit had tijdens de reis dienen te gebeuren) ipv ons hiervoor door te sturen naar onze reisverzekering.

    De kwaliteit van een reisorganisatie wordt dus effectief pas duidelijk als het even verkeerd loopt.

  4. marilou

    Ik ga 13 Juli t.e.m. 30 Juli naar Sri Lanka met een organisatie voor jongere groepsreizen. Joker reizen. Heel veel avontuur, contact met lokale bevolking, lekker actief,…Ik heb zondag juist de vertrekvergadering gehad. Ik heb de groep leren kennen(die trouwens kei tof is!) en de reisbegeleider. Ik heb juist gekozen voor groepsreizen omdat ik mensen wil leren kennen die net als ik zo gek zijn van reizen. Ik weet nu al dat ik volgend jaar terug mee ga met Joker reizen. Naar Colombia? ;) :)

+ Leave a Comment