15 Superleuke reisboeken om (jezelf) cadeau te geven

Reisboeken zijn niet alleen prachtig om doorheen te bladeren, vaak met schitterende reisfoto’s, ze helpen je ook bij het voorbereiden van je reis of zijn gewoon heerlijk om even bij weg te dromen. Voor elk type reiziger en voor elke leeftijd is er tegenwoordig wel een mooi en inspirerend reisboek verkrijgbaar. Als echte reisfanaten laten wij ons graag inspireren door mooie reisboeken vol met bijzondere bestemmingen, heerlijke recepten, gekke weetjes, handige tips en grappige verhalen. Wij hebben 10 superleuke boeken over reizen voor je op een rijtje gezet die een uniek cadeautje zijn voor jezelf of je reislustige vrienden en familieleden! Ook nu je even niet op reis kunt! Welk reisboek past het beste bij jou?

1. Off the Beaten Track | Bijzondere plekken die je waarschijnlijk nog niet kent

Weg van de gebaande paden en het massatoerisme vermijden, het kan nog! Zelfs op populaire vakantiebestemmingen zijn nog onontdekte plekken te vinden. Elke Salverda en Sarah Reinhoudt verzamelden in hun reisboek Off the Beaten Track maar liefst 114 minder bekende plekken over de hele wereld. Dus of je nu nieuwe plekken wilt ontdekken in Nederland, Europa of juist ver weg, dit prachtige boek biedt volop inspiratie! Niet alleen delen de dames van Wanderlust zelf hun favoriete onontdekte vakantieadresjes, ze vroegen ook diverse medebloggers hun tips voor hidden gems. En zo is er een waardevol reisboek ontstaan die je prikkelt even helemaal weg te gaan van de gebaande paden.

Off the beaten track kopen >>

boek wanderlust off the beaten track

2. Zo plan je een wereldreis | E-book voor wie een wereldreis wil maken

Droom je ervan een lange reis te maken of staat er al een wereldreis op de planning? Dan is dit uitgebreide e-book Zo plan je een wereldreis van Maaike Lut een aanrader voor jou! Dit zeer uitgebreide wereldreis boek staat vol praktische informatie die je op een overzichtelijke manier inzicht geeft in alles wat er bij een wereldreis komt kijken. Van de reisvoorbereiding, budgetten en planning tot reistips, paklijst en reisroutes. Het prachtig vormgegeven boek staat bovendien vol inspirerende reisfoto’s die je alvast laten wegdromen naar mooie bestemmingen wereldwijd. Of je nu drie maanden naar Australië gaat of een jaar rondreist: dit boek geeft je alle handvatten.

Zo plan je een wereldreis kopen >>

wereldreis boek travelalut

3. Verliefd op Europa | inspiratie voor een vakantie in Europa

Van de heerlijke stranden van Griekenland tot de adembenemende toppen van de Alpen en van eeuwenoude tempels op Sicilië tot hypermoderne architectuur in Hamburg, Europa heeft het allemaal. In Verliefd op Europa neemt Roëll de Ram je mee op reis door de bekende én minder bekende plekken in Europa. Een boek vol inspiratie voor je volgende vakantiebestemming! Of dat nu een citytrip naar een hippe stad is, een mooie roadtrip over een eiland of een kamperen in de natuur.

Verliefd op Europa kopen >>

boek verliefd op europa, roell de ram

4. Backyard Cooking | Outdoor kookboek

Een maaltijd koken boven een knapperend kampvuurtje, heerlijke gerechten grillen op de bbq of je ontbijtje bereiden op een eenpits gasstelletje… koken in de buitenlucht roept direct het vakantiegevoel op. En het hoeft helemaal niet beperkt te blijven tot een eenvoudige pasta of pannenkoeken. Het outdoor kookboek Backyard Cooking staat boordevol spannende recepten voor op het kampvuur, de bbq of eenpits gasbrandertje. Leuk voor een sfeervol etentje in de achtertuin, op de camping of een gezellige picknick in de natuur.

Backyard Cooking kopen >>

5. Solo reizen | Reisinspiratie voor wie alleen op reis gaat

Zoek je een boek over solo reizen? Het prachtig vormgegeven reisboek Solo reizen van Liesbeth Rasker is een must-have voor iedereen die alleen op reis wil en net dat duwtje in de rug nodig heeft. Maar ook is het een geweldig boek voor iedere soloreiziger die inspiratie zoekt voor zijn of haar volgende reisbestemming. Leuk aan Solo reizen is de opbouw van het boek. De eerste hoofdstukken zijn gewijd aan bestemmingen dichtbij huis en breiden zich steeds verder uit via Europese bestemmingen als Zweden, Ibiza en Parijs naar verre bestemmingen als Costa Rica, Thailand en Sri Lanka. Liesbeth Rasker inspireert met haar reisboek iedereen die graag wil reizen, maar geen reisbuddy heeft om dit avontuur mee te delen.

Solo reizen kopen >>

boek solo reizen, liesbeth rasker

6. Verliefd op Nederland | De meest bijzondere plekken dichtbij huis

Het reisboek Verliefd op Nederland van reisblogger Roëll de Ram (We Are Travellers) staat bomvol tips voor bezienswaardigheden, hotspots, bijzondere overnachtingsplekken en restaurants, toffe steden, mooie boottochten en natuurgebieden vol wildlife. En dat allemaal in Nederland! Van de wereldberoemde highlights tot hidden gems, met de tips uit dit reisboek ontdek jij het beste wat Nederland te bieden heeft. Of je nu op citytrip gaat of de natuur in trekt, met dit prachtige boek kun je eindeloos op reis in eigen land!

Verliefd op Nederland kopen >>

boek verliefd op nederland roell de ram

8. Smartphoto | fotograferen met je smartphone

Tegenwoordig heb je helemaal geen fancy camera meer nodig om de allermooiste reisfoto’s te schieten. Met je smartphone maak je namelijk gemakkelijk supermooie foto’s die in veel gevallen echt niet onderdoen voor de kiekjes die je met een grote logge camera schiet. Met dit toffe smartphone fotografieboek leer je hoe je je het beste resultaat haalt uit de camera van je smartphone. Je fotografie skills worden naar een hoger niveau getild, doordat alle belangrijke facetten op een heldere manier uitgelegd worden. Onderwerpen als belichting, compositie en handige tools om je foto’s te bewerken komen allemaal aan bod in dit boek.

Smartphone fotografie boek kopen >>

Smartphone-fotografie-boek-fb

8. Trotter Reizen | een extra dik reisboek vol inspiratie

Het Trotter boek Reizen is een onuitputtelijke bron van inspiratie om de mooiste, boeiendste, meest unieke en vreemdste plekken ter wereld te ontdekken en behoort wat ons betreft tot de beste reisboeken. In dit boek kun je uren verdwalen naar de uithoeken van de wereld. Ontdek de meest exotische eilanden of meest waanzinnige feesten. Maak je klaar voor een trektocht door de Himalaya of ga op zoek naar verdwenen beschavingen. Maak je keuze uit 25 mytische roadtrips, treinreizen, cruises of reis per vrachtschip, tuktuk of zelfs per slee. Met honderden foto’s en illustraties, ansichtkaarten, dossiers, praktische informatie en wereldkaarten die je doen wegdromen vanuit je luie stoel, of inspiratie geven voor een volgende vakantie. Op dit extra dikke Trotter boek raak je nooit uitgekeken!

Trotter Reizen kopen >>

reisinspiratie boek trotter reizen

9. Outdoor handboek | Survivaltips voor buitensporters

Wanneer je op zoek bent naar hét cadeau voor avonturiers dan is het Outdoor handboek precies wat je zoekt. Overleven in de wildernis is niet voor watjes, maar met dit superhandige handboek wordt het je wel een stukje gemakkelijker gemaakt. Onderwerpen als vuur maken, een schuilplaats in het bos bouwen, water filteren en het echte overleven in de jungle komen allemaal aan bod. Vol met slimme en grappige tips ga je met deze survival guide op pad. Dus ken jij een echte buitensporter die bijvoorbeeld meerdaagse hikes maakt, op fietsvakantie gaat of graag in de wildernis kampeert: dit is de gift waar ze je ontzettend dankbaar voor zullen zijn!

Outdoor handboek kopen >>

outdoor-survival-boek-tips

10. Reisreport Nederland | Reisgids om meer van eigen land te ontdekken

Ondanks de kleine oppervlakte van ons kleine kikkerlandje, kent Nederland een grote diversiteit aan natuurgebieden, nationale parken en bezienswaardigheden die de moeite waard zijn. In de Reisreport reisgids Nederland vind je de onbekendere regio’s, weg van de massa. Rustige natuurgebieden, onbekende plekken en bezienswaardigheden met veel rust en ruimte. Dit Nederland boek inspireert om plekken te ontdekken waarvan je misschien het bestaan niet eens wist en op reis te gaan in eigen land. Of dat nu voor een paar weken, een weekendje of dagje is. De reisgids staat vol mooie wandel- en fietsroutes, ingedeeld per regio. Inclusief kaarten en persoonlijke tips van schrijvers Marlou Jacobs & Godfried van Loo.

Nederland boek kopen >>

reisboek Nederland

11. Take a break | Ontdek jouw ultieme buitenland-break

Wil jij heel graag voor langere tijd naar het buitenland? Om daar te studeren, een cursus te doen, stage te lopen, te werken of om rond re reizen? Wil je er heel graag tussenuit, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ontdek met dit reisboek jouw ultieme buitenland-break! Take a break van Sara van Geloven zet de beste bestemmingen voor een wereldreis, sabbatical of tussenjaar op een rij, helpt je om jouw ideale invulling te kiezen én geeft je de handvatten om binnen een jaar weg te kunnen. Inclusief een concreet spaarplan waar je echt wat aan hebt en interviews met inspirerende reizigers die je voor zijn gegaan.

Take a break kopen >>

sara van geloven - take a break

12. Backpack bestemmingen | reisvoorbereiding van je backpack trip

Of je nu voor het eerst gaat backpacken, juist een ervaren reiziger bent, low-budget reist of juist van wat meer luxe houdt, voor ieder type backpacker is backpack bestemmingen het perfecte reisboek. Met maar liefst 23 mooie en inspirerende reisroutes voor het volgende backpack avontuur is dit mooie boek een absolute winnaar. Het reisboek biedt praktische tips, handige routes, inspiratie en reisverhalen die je helpen bij het plannen en de reisvoorbereiding van je volgende backpack trip.

Backpack bestemmingen kopen >>

backpack-bestemmingen-

13. Bucketlist reizen | droomreizen die je één keer in je leven wilt maken

In Bucketlist reizen beschrijft Marlous de Hooge de ultieme reis bucketlist: de 25 reizen die je ooit in je leven gemaakt moet hebben volgens Travelvalley. Een prachtig boek vol inspiratie en droombestemmingen. Van een mysterieuze droom die werkelijkheid wordt in Marrakech tot het land van vuur en ijs: IJsland. Van een roadtrip langs de westkust van de Verenigde Staten tot Jordanië, de parel van het Midden-Oosten. Met praktische informatie, handige tips en inspirerende foto’s.

Bucketlist reizen kopen >>

14. Friendship book for backpackers | Vriendenboek voor reizigers

Ga je backpacken, een mooie wereldreis maken of op een gave solotrip? Dan is het Friendship book for backpackers een uitkomst. Dit is namelijk hét boek voor backpackers. Vaak ontmoet je tijdens dit soort reizen zo ontzettend veel mensen en voeg je deze toe op social media, maar jaren later ben je eigenlijk vergeten waarvan je ze ook alweer kende of wat je met ze hebt meegemaakt. Om al die bijzondere en unieke herinneringen vast te leggen is dit vriendenboekje voor op reis een uitkomst.

Friendship book for backpackers kopen >>

friendship-book-backpackers-fb

15. We like Bali | Dé Bali reisgids met meer dan 300 hotspots

Het mooi vormgegeven reisboek We like Bali is dé reisgids voor wie naar Bali gaat en zoveel mogelijk van het prachtige eiland wil ontdekken. Het boek staat bomvol gave hotspots, hidden gems en must-do’s voor Bali. Naast dromerige foto’s vind je in de reisgids ook handige dag-tot-dag reisroutes, een paklijst, praktische tips en informatie over de verschillende plaatsen waar je kunt verblijven op Bali en de omliggende eilanden (Flores, Gili- en Nusa-eilanden). Het reisboek bevat meer dan 300 topadressen voor het eiland én een Bali-bucketlist!

We like Bali kopen >>

Reisgids We like Bali

Meer boekentips voor de beste reisboeken?