Zo is het om de Atlantische Oceaan over te zeilen


Vliegen is één manier om van A naar B te komen. Maar wat dacht je van een zeilavontuur? Eerder scheef ik over hitch sailing, naar aanleiding van mijn zeilavontuur waarbij ik de Indische Oceaan over zeilde. Na mijn zeiltocht van Maleisië naar Zuid Afrika, zeilde ik een jaar later ook de Atlantische Oceaan over van Tenerife naar Barbados. Maar wat kun je nu precies van zo'n zeilavontuur verwachten? Ik deel mijn ervaring van hoe het is om de Atlantische Oceaan over te zeilen. Waarom doe je zoiets? En wat komt er allemaal bij kijken? In dit artikel lees je mijn ervaring en tips met een Transatlantic crossing op een zeilboot.  

Atlantische-oceaan-oversteek-voorbereidingen

Wat maakt een Atlantic Crossing zo bijzonder?

Voordat het wat technisch en praktisch wordt, laten we eerst eens kijken naar de motivatie. Waarom zou je op een boot springen om jezelf twee tot drie weken met niets anders dan water te omringen? Zonder twijfel is de fantastische sterrenhemel op open zee één van de beste die je ooit zult zien. Het is pikkedonker op zee, zonder enige vorm van lichtvervuiling, dus het heelal is super helder. Op niet veel plekken kom je een mooiere sterrenhemel tegen dan wanneer je honderden kilometers van land verwijderd bent. Verder zijn de zonsondergangen en opkomsten to die for! De kleuren van de lucht, de reflectie op het water en de wolken zorgen voor onvergetelijke veranderingen van dag naar nacht en vice versa. Wanneer er dan ook nog een school dolfijnen met de boot mee zwemt kan je dag echt niet meer kapot!

noamd-cruise-zonsopkomst

De Atlantische Oceaan oversteken is pure ontspanning 

Het leven op zee is bovendien dé manier om te ontspannen en rust te creëren in je hoofd. Met niks anders dan water om je heen, de meest bijzondere luchten en sterrenhemels en geen enkele afleiding van de buitenwereld. Geen internet, geen stress. Alleen jij, de boot, je zeilmaatjes en een paar dolfijnen… het is onbeschrijfelijk wat dit met je doet. Wanneer je de Atlantische Oceaan oversteekt in een zeilboot zul je een vorm ontspanning ervaren die je in het dagelijkse leven niet snel zal bereiken. 

Maan-atlantische-oceaan

Het gezelschap van dolfijnen

De meest prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen, water dat tot de horizon reikt waar je ook kijkt en dan ineens zie je iets uit het water springen: dolfijnen! Eén van de mooiste momenten tijdens een passage van de Atlantische Oceaan! Dolfijnen zijn super sociale beesten en spelen graag met de zeilboot. Ze zwemmen soms wel een uur mee met de boot en geven gratis shows weg. Erg vermakelijk en bijzonder om te zien. Ook is de kans groot dat je walvissen spot. Ik heb er een paar gezien, maar helaas niet snel genoeg om het op camera vast te leggen.

Atlantic-Crossing-Dolphine Atlantic-Crossing-Dolphine-Bow

Voorbereidingen van een Transatlantic crossing: Pack like a pro 2.0

De Atlantische oceaan over zeilen, van Tenerife naar Barbados, is zo’n 2556 zeemijlen. Wat neer komt op ongeveer 4733 kilometer. Ga er vanuit dat je ongeveer 7 knopen vaart (wat voor een catamaran haalbaar moet zijn), wat nog geen 13 kilometer per uur is en je komt al snel uit op ruim 15 dagen varen. 15 dagen varen ALS je dus 7 knopen vaart en ALS je niet hoeft uit te wijken om wat voor reden dan ook. Dat betekent dat je de boot dus voor moet bereiden op minimaal 15 dagen, of eigenlijk, minimaal 20 dagen offshore sailing, want het oversteken van de Atlantische Oceaan kan ook langer duren dan die 15 dagen. 

Atlantische-oceaan-zeilen

De zeilboot bevoorraden

Je wilt niet zonder eten en drinken komen te zitten en je wilt ook zeker niet dat er dingen kapot gaan die je van tevoren had kunnen voorkomen. Dat betekent dus voldoende gasflessen aan boord om te koken, volle brandstoftanks voor het geval er geen wind is of wanneer problemen met de zeilen zich voordoen. Maar uiteraard ook inslaan van eten en drinken en dan voor zover mogelijk vers fruit en groenten, brood (of ingrediënten om brood te maken), ruime voorraad pasta, rijst en aardappelen. En voor de vleeseter een vriezer vol vlees. De meeste boten hebben een watermaker, je hoeft dus geen drinkwater mee te slepen.

Zuinig met energie

Er zijn allerlei manieren om energie te genereren. Denk aan zonnepanelen en windgenerator. Deze manieren werken uiteraard alleen als er wind staat en de zon zijn. Wanneer die er niet zijn zal de motor elke dag een uurtje moeten draaien om de batterijen op te laden. Je kunt namelijk niet zonder energie. De automatische besturing, chartplotters, koelkasten en vriezers zuigen veel energie. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je dagelijks je elektronische apparaten (laptop, camera, telefoon) kunt opladen, want de noodzakelijke apparatuur heeft altijd voorrang. Maar denk ook aan douchen. Ondanks dat er een watermaker aan boord is, die heeft ook energie nodig om zoutwater in drink (en douche) water om te zetten. Mijn lange haren waste ik maximaal twee keer per week. En een ‘normale’ douche bestaat uit, je snel natsproeien, kraan uit, inzepen, afspoelen. Al met al niet meer dan 2 minuten (maximaal) dat de kraan aan staat. En dan is er nog het eten wat ingekocht is, je kunt niet ten allen tijde even pakken waar je zin in hebt. Je wordt slim met het gebruik van gas en wordt creatiever in het samenstellen van je menu’s.

Beperkte communicatie mogelijk op de Atlantische Oceaan oversteek

Via de satelliet kun je altijd contact met de buitenwereld realiseren. Echter is dit enorm duur en doe je dat dus echt alleen in een noodgeval. Je hebt een x aantal minuten per maand die binnen een zeilers abonnement vallen. Die minuten gebruik je vooral voor updates van de weersomstandigheden. Dus communicatie met de buitenwereld is echt gelimiteerd, maar dat is ook juist de charme van het zeilen. Even geen Facebook updates, instagram post en e-mails.

Wie houdt de wacht en hoelang?

Ondanks dat je een automatische piloot hebt die je op koers houdt moet er altijd iemand bovendek aanwezig zijn. Wanneer de wind verandert van richting of snelheid beïnvloedt dit de zeilen en moeten die bijgesteld worden. Maar ook moet iemand minimaal elke 15 minuten een keer goed rondom de boot kijken. Zijn er andere boten te zien? Of zijn er andere dingen in het water waar je niet tegenop wilt varen?  Een watch schedule is dus noodzakelijk. De boot waarop ik meezeilde in 2015, tijdens de Indische oceaan crossing, had een watch schema 24 uur per dag. Verdeeld over vier personen (overdag 4 uur per watch, na zonsondergang 3 uur). De boot waarmee ik de Atlantische oceaan over ging deed alleen aan watches na zonsondergang. En dan drie uur, niet roterend. Dat betekende dat ik de gelukkige winnaar was van de dagelijkse watch 01:00 – 04:00 uur.

Atlantische-oceaan-chartplotter

De zeilen trimmen

Niets is zo veranderlijk als het weer en dat blijkt vooral tijdens het zeilen. Je kunt je eigenlijk maar tot op zekere hoogte voorbereiden. Vaak zijn weersomstandigheden op basis van de geschiedenis goed te voorspellen. Maar toch kun je voor verassingen komen te staan. De eerste zes dagen van het Atlantische Oceaan avontuur hebben we niet tot nauwelijks wind gehad. Dat betekende dus motoren! Bijna zes dagen lang hebben we dag en nacht moeten motoren, dat was niet alleen een grote teleurstelling, maar ook een aanslag op de brandstofvoorraad. Omdat het grootste deel van de reis nog voor ons lag hebben we daarom besloten om een tussenstop op de Kaapverdische eilanden te maken om zodoende de tank vol te kunnen gooien.

Zelfredzaamheid bij het oversteken van de Atlantische Oceaan 

En ondanks alle voorbereidingen kan er weleens iets kapot gaan. Kapotte zeilen of vriezers, water in de boot, noem het maar op. Als je nog geen generalist bent, word je het wel. Je leert spoedreparaties doen, conserveren, routes uitstippelen, weersvoorspellingen maken aan de hand van de wolken en ‘slim koken’. You name it! Je leert te overleven en wordt heel zelfredzaam

Atlantic-Crossing-Parasailor

Land in zicht! – de Transatlantic crossing komt tot een eind

Het moment supreme: je weet dat land nabij is, je ziet het nog niet. Je tuurt om de contouren te zien. Het is een beetje mistig, je denkt iets te zien, maar dat kunnen ook wolken of condens zijn. Je komt nog iets dichterbij, je kunt er niet meer omheen: land in zicht!! Het beste gevoel ooit! Je hebt je weken lang voorbereid op de reis, gevolgd door weken lang op zee zeilen en dan ben je bijna op je bestemming. Overwinning, blijdschap en een on top of the world gevoel! De kers op de taart, een nieuw stukje van de wereld dat wacht om door je ontdekt te worden.

Atlantische-oceaan-land-hoo

Meer weten over hoe je een oceaan over kunt zeilen?

Lees ook hoe het is om goedkoop de wereld rond te zeilen door hitch sailing (zelfs als je nog geen ervaring hebt) of om mee te zeilen op een echt tall ship!


Lees ook het boek van Janneke: ‘Stel dat je hoofd je hart volgt'

Het boek Stel dat je hoofd je hart volgt is geschreven door de schrijfster van dit artikel, Janneke Dijkhuis, en beschrijft al haar zeilavonturen en meer! Zij deed het. Ze volgde haar hart, zei alles op in Nederland en verhuisde voor een baan naar Bali. Na drie jaar realiseerde ze zich echter dat ze haar onvrede over het leven en haarzelf had meegenomen naar de andere kant van de wereld. Nogmaals gooide ze het roer om. Ze zeilde zonder ervaring – en met zeeziekte – de Indische én de Atlantische Oceaan over. Ze werkte in ruil voor eten en onderdak op de Spaanse eilanden, dronk ayahuasca bij een sjamaan in Colombia, mediteerde honderd uur in tien dagen in Thailand en leerde hoe ze locatie onafhankelijk inkomen kon genereren. In Stel dat je hoofd je hart volgt neemt Janneke je mee in haar zoektocht naar haar plek in deze wereld.

4 Comments

Add yours
  1. Vincent Rondwijk

    Ik zou ook graag eens een lange tocht over zee willen maken. Ik heb nu mijn boot te koop staan en hoop er een nieuwe voor terug te kopen die geschikt is voor een lange reis. Erg leuk om je eigen ervaringen op zee hier te lezen!

  2. Janine Geskus

    Heejjj Janneke, ik ben sinds 2 weken in Panama. Heb alles in Nederland opgezegd. Had echt het gevoel dat ik even uit het hele systeem wilde stappen. Kreeg ik jouw boek als cadeautje mee wat ik ontzettend herkenbaar en inspirerend vind. Ik zou zelf heel graag een aantal weken hier in het caribisch gebied willen meezeilen. Heb al wel enige boatlife en zeilervaring. Weet alleen niet zo goed waar ik een passende boot kan vinden. Is het handig om lid te worden van Crewseekers of Findmycres? Heb je tips die kunnen helpen? Groetjes, Janine

    • Janneke

      Hi Janine, wat gaaf! En wat supertof dat je m’n boek hebt gekregen en dat je jezelf in mijn verhaal herkent. Je kunt je idd aanmelden bij de crew websites die je noemt, zelf vind ik Ocean Nomads een heel fijn platform (is van een vriendin van me). Ik weet dat daar regelmatig supertoffe crewing opties voorbij komen. Heel veel succes en geniet van dit toffe avontuur! Liefs, Janneke

+ Leave a Comment