Bucketlist: Hike het Annapurna Circuit in Nepal


Nepal is wellicht één van de beste locaties ter wereld om te hiken. Eén van de bekendste gebieden is het Annapurna gebergte gelegen in het midden van Nepal. De mogelijkheden vanaf hier zijn eindeloos. Je kunt een hike plannen van 1 dag tot meerdere weken. Allen met prachtige uitzichten op het Annapurna gebergte.

thorong-de-la-pass

Start je trek in Pokhara

Om een hike door het Annapurna gebergte te maken, kun je het beste naar Pokhara reizen. Een relaxte plek om je voor te bereiden op je hike. Hier regel je de permits die je nodig hebt voor je trekking. Ook kun je hier lekker uit eten gaan, een biertje drinken, mueslibars kopen voor onderweg en je laatste trekking spullen scoren in één van de kleine winkeltjes. Ben je langere tijd op reis? Laat dan hier je onnodige bagage achter in je hostel of guesthouse. Als je alleen reist, check dan in bij bijvoorbeeld Kiwi Hostel (vooraf boeken aan te raden). Hier vind je veel backpackers die op zoek zijn naar wandelmaatjes.

start-annapurna-circuit-pokhara

Door ons geselecteerde accommodaties in Pokhara:

Bed & Breakfast
Dinesh House
POKHARA | B&B met een prachtige ligging met uitzicht op het meer en Himalaya gebergte. Gerund door een vriendelijke familie, goed eten.
Hostel
Forest Lake Backpackers'
POKHARA | Goed en schoon hostel met heerlijke bedden. De bedden hebben een gordijntje en stopcontact. Uitzicht op het meer en goed ontbijt.
Hotel
Hotel Middle Path & Spa
POKHARA | Ruime kamers en super vriendelijk personeel. Kunnen helpen bij het maken van een trekken. Lekker ontbijt en mooi uitzicht.

Het Annapurna Circuit

Ik koos ervoor om het Annapurna Circuit te lopen, één van de bekendere hikes in  Nepal. Er zijn verschillende routes maar de meest voorkomende duurt twaalf dagen. Je kunt je hike inkorten tot acht dagen of verlengen tot bijna een maand. In dorpjes langs de route zijn tal van guesthouses waar je goedkoop kunt overnachten. Wel wordt er verwacht dat je hier eet!

Vroege start van de dag

Zelf startte ik in Besi Sahar. In een tropisch klimaat loop je tussen de rijstvelden. Omdat veel hikers dit eerste stuk de jeep nemen tot Chame kom je hier nog weinig mensen tegen. De eerste week loop je 6 á 7 uur per dag! Sta vroeg (6.00 uur) op om te ontbijten en probeer rond 6.30/7.00 uur te starten met lopen. Ontbijt in een guesthouse kan even op zich laten wachten dus bestel deze de avond ervoor!

annapurna-gebergte

Van rijstvelden naar naaldbomen

Na enkele dagen zie je het landschap langzaam veranderen en wordt het kouder. Je hebt nu een vest nodig en in plaats van rijstvelden loop je inmiddels tussen de naaldbomen. De laatste dagen wordt het echt koud. Je loopt door kale gebieden. Omdat je nu een stuk hoger loopt is het belangrijk rustiger aan te doen. Je loopt op dit stuk ongeveer 4 uur per dag. Probeer nog steeds vroeg te beginnen met hiken. Als je vroeg aankomt heb je meer keuze en kans op een goede slaapplek. Vergeet ook niet veel water te drinken (i.v.m. hoogteziekte).

Rustdag in Manang

Aangezien iedereen op de trek het laatste stuk korte dagen maakt kom je in de guesthouses vaak dezelfde mensen tegen. Ook is het verstandig een rustdag in te plannen om te wennen aan de hoogte. Veel hikers doen dit in Manang. Hier zijn ook wat meer winkeltjes en je kunt er naar de film. Neem bijvoorbeeld ook een pakje kaarten mee zodat je ’s avonds met je mede-hikers spelletjes kunt spelen.

rivier-annapurna-circuit hiken-annapurna-trek

Thorong de la pass

Op de pasdag stijg je bijna 1000m. Voordat je hieraan begint is het belangrijk de weersvoorspellingen te checken. Wordt er slecht weer voorspeld? Wacht dan een dag! Op de pasdag begin je al om 4.00 uur met lopen, om zo de tijdig de top te kunnen bereiken. Het is dan nog erg koud en donker en je hebt dus een hoofdlamp nodig. De besneeuwde toppen en sterren steken sterk af tegen de donkere lucht en uiteindelijk je de zon opkomen achter de bergen, werkelijk prachtig! Wel krijg je ook steeds meer last van de hoogte en het tekort aan zuurstof. Dit is duidelijk voelbaar. Rond 9.00 uur bereik je de Thorong de la pass op maar liefst 5416m! Probeer de pas voor 10.00 uur te bereiken want daarna gaat het waaien en dat maakt het extra zwaar en koud. Na de pas loop je in 3 á 4 uur weer steil naar beneden.

thorong-pass

Onderschat deze hike niet!

Je stijgt in totaal van 800m naar uiteindelijk 5416m dus er zitten redelijke steile paden en trappen in de trek. Je maakt lange dagen en de hoogte kan ook parten spelen. Heb je totaal geen ervaring met hiken, een slechte conditie of knie/enkel klachten kies dan voor een andere route. Hoewel de route duidelijk is aangegeven zijn er in het verleden hikers vermist geraakt en omgekomen. Raadpleeg daarom altijd andere hikers/gidsen en je guesthouse voor de omstandigheden. Neem geen onnodige risico’s!

uitzicht-annapurna-gebergte

Gids en/of porter

Hoewel de trek (bij goed weer) duidelijk is aangegeven is het niet aan te raden alleen te lopen. Zorg dus altijd dat je met iemand gaat voor het geval je een blessure krijgt of last van hoogteziekte. Ik heb de trek samen met een vriendin gelopen. Wij kozen ervoor geen gids en porter te nemen voor deze trek, omdat we er in een goed seizoen waren. Wil jij wel een gids of iemand die je spullen draagt (porter) (ook goed voor de lokale economie)? Vraag dan van tevoren rond naar een goede gids die de trek vaker heeft gelopen en goed Engels spreekt. Overleg wat diegene verdient en wie zijn/haar eten en slaapplek vergoedt. Regel je dit via een bureau? Ga dan na hoeveel de gids of porter betaald krijgt en welk gedeelte naar het bureau gaat. Soms blijkt dit wat uit balans te zijn.

zonsopgang-annapurna-circuit

Omgaan met AMS/ hoogteziekte

5416m is niet niks! En ook al heb je nog zo’n goede conditie, dit wil niet zeggen dat je geen last krijgt van hoogteziekte. Verdiep je vooraf goed in de symptomen zodat je het herkent en weet wat je moet doen. Hier een aantal tips van hikers en locals:

  • Maak van tevoren een planning waarbij je per dag niet teveel stijgt en genoeg tijd hebt om te acclimatiseren. Zorg ook dat je een rustdag inplant!
  • Neem altijd Diamox pillen mee (just in case), deze kun je in Nederland krijgen via je huisarts maar zijn ook in Nepal verkrijgbaar.
  • Drink veel water (3 tot 4 liter per dag)
  • Eet veel knoflook(soep)
  • Kijk van tevoren of je een goede dekking hebt van je reisverzekering op deze hoogte
  • Voel je je niet goed, raadpleeg een dokter! Ga terug naar beneden om te acclimatiseren
  • Maak lange nachten zodat je lichaam kan uitrusten (soms krijg je vreemde dromen)
  • Op de pasdag is het mogelijk met een paard naar boven te gaan als lopen niet lukt

Zorg ervoor dat je niet met de helicopter terug hoeft. Dat klinkt leuk maar je zal er niets van meekrijgen. Luister dus goed naar je lichaam en negeer de symptomen niet.

annapurna-circuit-lopen

Vervoer van en naar het Annapurna circuit

Vanuit Pokhara kun je een public bus nemen naar Besi Sahar. Reken op een lange rit, volle bus en veel stops onderweg. Vanuit sommige ho(s)tels is het ook mogelijk om een jeep te delen. Deze kan je dan afzetten in Besi Sahar maar het is ook mogelijk om de route wat in te korten en te beginnen in Chame.

Vanuit Jomsom is het mogelijk om een public bus of jeep terug te nemen naar Pokhara. Dit is een lange rit en de jeep kan – tenzij je deze kunt delen – redelijk prijzig zijn, mocht je met een beperkt budget reizen.

Heb je iets meer budget en zie jij het niet zitten 10 uur op een bumpy road door te brengen? Boek dan een vlucht van Jomsom naar Pokhara (met prachtige uitzichten) voor ongeveer €90,-. Ik boekte de vlucht bij aankomst in Jomsom en vloog de volgende ochtend naar Pokhara met Tara Air (kantoor in Jomsom). Je kunt ook nog verder lopen!

vervoer-pokhara-annapurna-trek

Beste reistijd voor hiken in het Annapurna gebergte

De beste tijd om het circuit te lopen is in oktober of november. Dit is meteen ook de drukste periode. Je hebt de meeste kan op goede uitzichten zonder mist of regen. Overdag is het warm en ’s nachts koelt het in de bergen af onder het vriespunt. De kans op sneeuw tijdens de trek is mimimaal (maar houd zeker het weerbericht goed in de gaten). Ook april en mei zijn goede maanden voor de trek. Het is dan warmer maar het kan ook erg vochtig zijn!

Reis jij in een andere periode naar Nepal? Bereid je dan extra goed voor! In het regenseizoen kunnen er landslides voorkomen en in de winter kan het ijskoud zijn en verraderlijk glad. In deze periode is het dan ook zeker aan te raden om met een gids/ groep te trekken.

nepal-annapurna-circuit

Wat neem je mee op een trekking?

Neem vooral niet teveel mee! Maar bespaar ook zeker niet op (warme) kleding. In het begin van de trek heb je alleen een korte broek en t-shirt nodig, terwijl je later al je kleding zal dragen. Probeer vooral lichte spullen mee te nemen en kleding dat snel droogt. Denk eraan (dat als je geen porter hebt) je alles zelf moet dragen! Gemiddeld nemen hikers zo’n 10kg bepakking mee.

  • Een goede backpack die goed op je rug zit
  • Je TIMS en ACAP (permits), deze regel je in Pokhara en Kathmandu. Check vooraf even de openingstijden (op festivaldagen gesloten). Houd er rekening mee dat je in totaal 4 pasfoto’s nodig hebt voor deze permits.
  • Goede (waterdichte) wandelschoenen
  • Kaart van het gebied (te koop in Pokhara)
  • (Warme) kleding, downjacket, fleecetrui, thermoshirt en broek, legging, afritsbroek, dry-fit shirts, muts, handschoenen, goede wandelsokken, regenkleding (denk aan laagjes), ondergoed
  • Travel handdoek (bijv. hamamdoek XS)
  • Slaapzak (er zijn in alle guesthouses ook dekens maar hoe hoger je komt hoe kouder)
  • Toiletspullen (alleen het hoognodige zoals tandpasta, tandenborstel, wc papier, desinfectiemiddel en shampoo etc.)
  • EHBO kit met (o.a. hoogteziektepillen, blarenpleisters, ORS, diareeremmers etc.)
  • Hoofdlamp
  • Tabletten om water te zuiveren (bijvoorbeeld aquatabs ook in Pokhara te krijgen)
  • Waterfles
  • Wandelstokken
  • Camera + toebehoren
  • Pakje kaarten en boek (bijv. dwarsligger of e-reader) voor ’s avonds
  • Genoeg geld (je kunt niet pinnen onderweg)

Hike je in de winter? Neem dan meer warme kleding mee! Indien er sneeuw ligt heb je ook zeker crampons nodig voor onder je schoenen.

Goed om te weten…

  • Volg niet de weg, maar kijk op de kaart voor alternatieve routes. Dit kan wat meer tijd kosten maar de routes zijn vaak erg mooi!
  • Eet tijdens de hike altijd vegetarisch. Dit vermindert de kansen op voedselvergiftiging. Elektriciteit valt vaak uit waardoor vlees vaak slecht gekoeld wordt (indien koeling aanwezig).
  • Heb jij zelf geen hiking gear? In Kathmandu en Pokhara is er de mogelijkheid om spullen te huren.
  • Zorg voor goede wandelschoenen die je vooraf al hebt ingelopen.

Onze favoriete producten bij deze reis

5 Comments

Add yours
  1. Yvonne

    Wij deden de Jomsom trek, een stukje van het Annapurna circuit, omdat we niet van die sportievelingen zijn en niet wisten of het wat voor ons zou zijn. Sinds die keer heb ik de wens om terug te gaan en het hele rondje te lopen. Helemaal als ik dit soort blogs dan lees en de foto’s zie. Ooit komt het ervan! :)

  2. DANIQUE BIJKERK

    Heel fijn dat je deze informatie deelt! Ik ben van plan rond november dit wandelpad ook te gaan doen, alleen hoe veel ben je ongeveer per dag kwijt aan voedsel en slaapplaats?

    • Debra

      Hi Danique, Leuk dat je Annapurna ook gaat lopen! Ik vind het lastig te zeggen hoeveel je ongeveer kwijt bent. Als het niet zo druk is op de route kun je vaak dealtjes maken met guesthouses. Bijvoorbeeld een gratis slaapplek als je daar eet (diner+ontbijt). Maar als het druk is op de route kunnen de prijzen ook omhoog gaan! Het ligt dus net aan de omstandigheden. Als je een beetje wilt besparen zorg dan dat je altijd wat snacks bij je hebt en watertabletten. Water kan behoorlijk prijzig worden op de berg :-).Een hele fijne vakantie alvast!

  3. Merel

    Zijn er altijd slaap en eet plekken beschikbaar? Ook in het hoogseizoen? Slaap je in zalen met veel andere mensen of zijn er ook eigen slaapkamers te boeken? Groet Merel

+ Leave a Comment