Trans Siberië Express: Een onvergetelijke treinreis van Moskou naar Peking


Zes dagen treinen, vier stops, drie landen met allen hun eigen cultuur en dat alles in één reis… een onbeschrijfelijke ervaring. Vanuit Nederland, waar ons beeld van de trein wordt gevormd door de NS, is het lastig voor te stellen dat zes dagen treinen een onbeschrijfelijke ervaring kan zijn. Bij de Trans Siberië Express gaat het juist niet alleen om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. De rust die als een deken over je heen valt na een aantal dagen in de trein, is niet in te beelden. Doordat je letterlijk geen kant op kan, geniet je van alles om je heen, maak je een praatje met medereizigers, terwijl je uren uit het raam kijkt naar het steeds veranderende landschap. Juist doordat er niets is, is het vrij eenvoudig om de rust te omarmen en te genieten van dingen waar je anders misschien niet bij stil staat. Kortom; het leven in de trein is een beleving op zich.

De route van Moskou naar Beijing via Mongolië

De route van Moskou naar Beijing heeft meerdere namen, de Trans Siberië Express, Trans Mongolië Express, Trans Mantsjourije Express en de Trans Baikal Express. De naam is afhankelijk van de exacte route, je kunt bijvoorbeeld via Mongolië reizen, dan heet het de Trans Mongolië expres. Daarnaast is het ook mogelijk om de reis andersom te maken en te starten in Beijing in plaats van in Moskou.

Trans-Siberie-Express-Trein-Moskou-Peking

Je bent als reiziger vrij om de route te bepalen zoals jij het wilt en kiest zelf je bestemmingen uit. Op het station van vertrek koop je een ticket naar je volgende bestemming. Als je vanaf daar enkele dagen later verder reist, koop je een nieuw kaartje tot aan de volgende bestemming. Sommige mensen hebben de indruk dat je een ticket van Moskou naar Beijing koopt en onderweg een x aantal keer kan uitstappen, zo werkt het dus niet. Je koopt voor elke rit een ticket en moet je op het perron bij het kopen van een kaartje registeren als toerist.

Trans-Siberie-Express-Route-Moskou-Peking

Route in detail: Moskou – Irkutsk – Listvianka – Ulaanbaatar – Beijing, een reis met een lengte van 7857 kilometer.

Moskou: Het Rode Plein, bontjassen en hoge hakken

Ik maakte deze reis in februari en ondanks de extreme kou (-29 graden) en sneeuw, werd het straatbeeld van Moskou gedomineerd door prachtige dames, gekleed in lange bontjassen met blote benen en hoge hakken. Geen praktische snowboots of windstoppers, zoals wij ons zouden kleden, maar louter elegantie. Er waren in februari nauwelijks toeristen in Moskou en de straten voelden verlaten aan, de mensen op straat verplaatsen zich alleen van A naar B om weer ergens naar binnen te gaan. De highlights in Moskou die je zeker niet mag missen: het Rode plein, het Kremlin, de St. Basil Kathedraal, het Nieuwe Maagdenklooster en de Universiteit. Moskou typeert zich door prachtige architectuur van gebouwen in Russische stijl. In twee à drie dagen kun je al veel bezienswaardigheden van Moskou zien.

Trans-Siberie-Express-Moskou-Rode-Plein

Accommodaties in Moskou

Qua accommodaties heeft Moskou veel te bieden: van budget tot high end. Een aanrader is het Loft Hotel 11 Moskou (tweepersoonskamer inclusief ontbijt € 61,-). Een goedkopere optie is het Davydov Hostel Moskou (€ 12,- per nacht).

Moskou-Trans-Siberie-Express

Van Moskou naar Irkoetsk en Listvjanka (Baikal meer)

Drie dagen, vier nachten en ruim 5000 kilometer tot aan Irkoetsk. Dit is een goed begin om aan de trein te kunnen wennen, aangezien dit het langste traject is waar je non-stop in de trein zit. In de winter zijn er weinig toeristen, hierdoor is de kans groot dat je de coupé deelt met lokale mensen. Niet iedereen is even vaardig in het Engels, het is dus aan te raden om een taalboekje met Engels/Russische zinnen mee te nemen. Dit zorgt ervoor dat je een stuk sneller connectie maakt met de mensen om je heen, iets wat de reis zeker een extra dimensie geeft. In ons geval waren onze medereizigers erg nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen en vooral naar ons land en onze woonplaats. Een boekje (of telefoon) met foto’s van jouw stad, familie is dus een goede ijsbreker.

De uren vliegen voorbij

Zodra de trein begint te reizen zit je aan het raam gekluisterd. Daar waar je eerst nog door de buitenwijken van Moskou rijdt, wordt het landschap steeds witter en witter en maken flats plaats voor idyllische huisjes. De uren vliegen voorbij en dit werkt direct ontspannend. De wetenschap dat de reis drie dagen duurt en je dus alle tijd hebt om te doen waar je zin in hebt (in mijn geval lezen, schrijven, foto’s bewerken, nadenken, uit het raam staren) versterken dit gevoel.

Trans-Siberie-Express-Trein-View

Eten en drinken onderweg

De bankjes in de trein dwingen je om zo af en toe even de gang op te gaan om je benen te strekken. Op de gang staat een ketel, zodat je zelf koffie en thee kan maken. Neem koffie en thee zelf van tevoren mee (bijvoorbeeld deze coffee on the road). Daarnaast is er een restauratiewagen waar je allerlei Russische etenswaren kan kopen. Gelukkig stopt de trein regelmatig zodat we onze benen kunnen strekken en een frisse neus kunnen halen. Op de stations staan allerlei kraampjes waar je etenswaar en souvenirs kan kopen.

Trans-Siberie-Express-Trein-Restauratie-Wagon

In de trein is het erg warm. Als je in de winter reist, staat de temperatuur binnen (25+ graden) dus in schril contrast met de temperatuur buiten (soms wel -30 graden). Draag dus laagjes zodat je bij de stops gemakkelijk verandert van outfit en naar buiten kan.

Trans-Siberie-Express-Trein-Eetkraam

Vissersdorpje Listvianka

Na 72 uur in de trein te hebben gezeten komt de trein aan in Irkoetsk. Vanuit Irkoetsk kun je met een busje naar Listvianka, een idyllisch vissersdorpje, reizen. Listvianka ligt zo’n 70 kilometer verderop aan het Baikal meer en is omgeven door bergen.

Trans-Siberie-Express-Laike-Baikal

Baikal meer

Het grootste en diepste meer ter wereld (30-80 km breed en 600km lang) is adembenemend. De totale oppervlakte van het meer is bijna gelijk aan Nederland. In de winter is het hele meer bevroren en het ijs zo dik dat het dient als doorgangsweg. Het meer mondt uit in de rivier Angara die nooit bevriest. De overgang van het meer, waar zeker een meter ijs op ligt, in contrast met de wild stromende rivier is erg bijzonder om te zien.

Trans-Siberie-Express-Lake-Bakail

Rondom het Baikal meer worden verschillende activiteiten aangeboden. Je kunt er ijsvissen, snowboarden en prachtige wandelingen maken. Als toerist (in de winter) voel je je misschien wel een beetje verloren, er zijn niet veel andere toeristen. Dit kan natuurlijk extra bijzonder zijn, maar als je solo reist is het misschien een beetje eenzaam.

Trans-Siberie-Express-Snowboarden-Lake-Baikal-Siberie

Accommodaties rond het Baikal meer

Ik verbleef zelf in Listvjanka in een bijzondere homestay waar je direct kunt kennismaken met de lokale gebruiken. Wij aten bijvoorbeeld lokale vis (omul) inclusief de kop en en ondergingen een typisch Russisch sauna ritueel (banja). Malina Guesthouse is aan aanrader om te verblijven, een tweepersoonskamer kost € 50,- per nacht inclusief ontbijt. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht over het meer en er is ook een hottub en een kleine sauna.

Na twee dagen aan het Baikal meer is het tijd om terug te reizen naar Irkoetsk. Een klein stadje met een aantal leuke restaurants en winkeltjes, verder is hier weinig te doen.

Trans-Siberie-Express-Homestay

Van Irkoetsk naar Ulaan Bataar (Mongolië)

Na het eerste lange stuk met de trein voelt het ritje naar Ulaan Bataar erg kort (twee dagen en één nacht). In de trein kun je waarschijnlijk weer aangenaam gezelschap verwachten en is de kans op familiefoto’s en wodka groot. Voor je het weet heb je wéér een gezellige avond met je medereizigers!

Trans-Siberie-Express-Trein-Coupe

Ulaan Bataar

Ulaan Bataar is misschien anders dan je zou verwachten, het is een stad met veel Westerse invloeden. Vierbaanswegen vol grote Amerikaanse auto’s, veel neonlichten en erg veel getoeter. Het verkeer is zo’n enorme chaos dat het oversteken van straten een heel avontuur is. Het lijkt alsof er geen verkeersregels zijn. Het is daarom ook vreemd om te zien dat er wel overal zebrapaden en stoplichten zijn terwijl auto’s, bussen en brommer rakelings langs elkaar heen rijden.

Trans-Siberie-Express-Ulaan-Bataar-MongolieTrans-Siberie-Express-Mongolie-Ulaan-Bataar-Viewpoint

Open vlaktes, wilde paarden en nomaden in Mongolië

Grote kans dat je na een bezoekje aan Ulaan Bataar graag het andere Mongolië wilt zien. Het Mongolië van open vlaktes, wilde paarden en nomaden. Boek dan dan een tour bij een lokaal reisbureau door de binnenlanden van Mongolië, de Terelj. Je maakt dan samen met andere reizigers een meerdaagse tour in een minivan. Je slaapt bij verschillende nomaden families in een ger tent en maakt kennis met de gastvrijheid van de Mongoliërs. Je voelt je even familie en er wordt voor je gekookt, gezongen en gedanst. Op het programma staat ook  paardrijden, kameelracen en een hike naar één van de grootste kloosters in het gebied. Een onbeschrijfelijke ervaring om het leven van de lokale nomaden van zo dichtbij te ervaren.

Trans-Siberie-Express-Mongolie-Nomaden

Accommodaties in Ulaan Bataar

Een leuke accommodatie Ulaan Bataar is het Zaya Hostel. Je boekt hier al een kamer voor € 24,- euro per nacht inclusief ontbijt. De meeste hotels en hostels bieden verschillende trips naar de Terelj aan. Reken op ongeveer € 150,- voor een driedaagse tour (twee nachten) inclusief vervoer, overnachting en eten.

Trans-Siberie-Express-Mongolie-Paardrijden

Van Ulaan Bataar naar Beijing

De trein van Ulaan Bataar naar Beijing doet er iets meer dan een dag over, een rit die bekend staat om de prachtige omgeving. Vlaktes die veranderen in bergen en in de verste verte de Chinese muur. Na de rust in de trein en de weidse natuur in Mongolië waan je je in Beijing in een hele andere wereld. Een stad met oneindig veel mogelijkheden waardoor het onmogelijk is om in 5 dagen alles te zien.

Trans-Siberie-Express-China-Beijing-Hutong

Highlights van Beijing

Highlights van Beijing die je niet mag missen zijn: De verboden stad, Summer palace, Temple of heaven, Drum towers, Chinese muur en natuurlijk de typische Chinese hutongs. Hutongs zijn oude Chinese wijken die zich schuilhouden tussen alle moderne westerse gebouwen met leuke kleine straatjes, binnenplaatsen, winkeltjes en lokale eetstalletjes.

Trans-Siberie-Express-China-Beijing

Accommodaties in Beijing

In Beijing zijn er veel mogelijkheden om te overnachten, aanrader is het Beijing Sunrise Youth hostel. Je boekt hier voor € 15,- een bed in een dorm. Zoek je tweepersoonskamer in een goed hotel? Dan is het Dongfang Shengda hotel (€ 57,- per nacht) een aanrader. Het hotel ligt in een hele leuke wijk en geeft je het typische Chinese gevoel.

Trans-Siberie-Express-Chineze-Muur-Peking

Praktische informatie over de Trans Siberië Express van Moskou naar Peking

Route & tickets

Om de dag vertrekt de Trans Siberië Express vanaf het Jaroslavski-station in Moskou (lijn 2) en uit Vladivostok (lijn 1). In het hoogseizoen is het verstandig om je tickets van tevoren te kopen omdat de trein met regelmaat vol zit. Koop op het moment dat je aankomt op het station alvast een ticket voor de volgende bestemming, ook als je pas enkele dagen later vertrekt. Een andere optie is om je reis als pakket incl. overnachtingen, visa etc. te boeken via een organisatie.

Trans-Siberie-Express-Perron

De prijzen van de tickets variëren afhankelijk van het moment van boeken. Voor Rusland geldt, hoe verder van tevoren hoe goedkoper. Deze tickets zijn twee maanden voorafgaand aan de vertrekdatum te boeken op de website van de Russische spoorwegen. Dit geldt echter niet voor internationale tickets, deze zijn alleen te koop op het station of boek je via een reisorganisatie.

Bestemming en afstand zijn van invloed op de prijs, reken gemiddeld op € 150,- per ticket voor grote afstanden. Boek je deze reis als pakket ga dan uit van +/ € 1000,- incl. visa en overnachtingen voor het meest simpele pakket. Alles zelf regelen is goedkoper en prima te doen, maar dus wel wat meer regelwerk.

Visum Rusland, Mongolië en China

Houd er rekening mee dat je voor Rusland, Mongolië en China een visum nodig hebt. Je moet deze visa van tevoren aanvragen, neem hier ruim de tijd voor! Je kunt je visa natuurlijk zelf regelen bij de betreffende ambassades, maar je kunt het visum voor China en Rusland ook regelen bij een (online) visumbureau. Wij hebben goede ervaringen met e-visums.nl, je kunt hier tegenwoordig zelfs een e-visum voor China aanvragen. Zij regelen ook een uitnodigingsbrief mocht dit nodig zijn voor bepaalde landen. Het visum voor Mongolië kun je aanvragen bij YourVisa.

Trans-Siberie-Express-Trein-Buitenkant

Reisklassen

De meeste treinen hebben drie verschillende klassen die vanzelfsprekend invloed hebben op de prijs van je ticket. Kies je voor eerste klas dan heb je een afgesloten coupé met daarin twee bedden, tweede klas is een afgesloten coupé met vier bedden en de derde klas is een niet afgesloten ruimte met tientallen bedden. Keuze is afhankelijk van je budget en behoefte aan privacy. De coupes zijn erg klein maar dat went na een aantal dagen vanzelf. Door je coupé met anderen te delen maak je snel contact en leer je lokale bevolking kennen. Zelf heb ik de hele reis tweede klas gereisd en de coupé alleen maar gedeeld met lokale mensen. Dit maakte mijn reis extra bijzonder. Omdat niet iedereen Engels spreekt, kun je een kleine taalgids meenemen. Dit maakt communicatie eenvoudiger en leuker.

Beneden- of bovenbed

Bij het boeken van je ticket kies je voor een beneden- of bovenbed. Als je kiest voor een vierpersoonscoupé worden de onderste bedden gedurende de dag als bank worden gebruikt. Deze deel je dan dus met je medereizigers. Vind je het prettig om je zo nu en dan terug te trekken, kies dan voor het bovenste bed. Deze heb je wel helemaal voor jezelf.

Wagon en coupés

Elke wagon heeft negen coupés, een toilet en een wastafel (geen douche). Op de gang staat een boiler waar je heet water kunt halen voor koffie, thee of bijvoorbeeld instant noedels of soep (neem dit zelf mee). Er is een restauratiewagon om te eten. Tijdens de tussenstops staan op de meeste stations kleine stalletjes waar voornamelijk snacks worden verkocht. Op sommige plekken zijn er ook lokale specialiteiten (gedroogde vis, worst) verkrijgbaar. De trein stopt vrijwel altijd tientallen minuten. Je hebt dus ruim de tijd om een rondje te lopen over het perron.

De wagon wordt beheerd door een provodnik/ provodnitsa. Deze persoon is verantwoordelijk voor alle reizigers in de wagon, controleert tickets, houdt de wagon schoon, bewaakt de ingang tijdens de stops en reguleert de verwarming in de trein.

Trans-Siberie-Express-Trein

Beste reistijd voor de Trans Siberië Express

De meeste reisgidsen raden het voorjaar of najaar aan als beste reistijd, ik denk echter dat het afhangt van je persoonlijke voorkeur. Vanzelfsprekend heeft het seizoen invloed op het landschap, de temperatuur en de activiteiten die je onderneemt. Zo is het in de zomer in China erg heet en in de winter in Rusland en Mongolië extreem koud.

Ik heb ervoor gekozen om de Trans Siberië Express in de winter te doen, juist vanwege het extreme weer, de sneeuw en de kou. Ik vond dit bij de treinreis passen. Met temperaturen van -30 was het soms een uitdaging om warm te blijven, maar wat was het prachtig. Je kunt je hier natuurlijk ook op kleden en als je er op bent ingesteld is het goed te doen. Met alle sneeuw die ik in Mongolië heb gezien, kan ik me niets voorstellen bij de foto’s van groene weidse vlaktes die ik elders heb gezien, ik ben wel echt benieuwd naar de ervaring in de zomer. Het kan zijn dat deze namelijk compleet anders is, waarschijnlijk deel je dan de trein deelt met meer andere toeristen. In de winter word je omringd door lokale bevolking en kom je weinig andere toeristen tegen. Als je alleen reist, kan dit juist maken dat je ervoor kiest om in de zomer te reizen.

Heb jij deze reis in de zomer gemaakt? Deel je ervaring in de comments!

2 Comments

Add yours
  1. Veerle

    Hoi! Superhandig artikel, want deze reis staat eigenlijk wel op #1 van mijn bucketlist. Heb ik nu goed begrepen dat jij zelf de tickets tijdens je reis geboekt hebt? En hoeveel geld was je kwijt voor deze reis? Zou je ook aanraden om meer stops te doen/langer te blijven op stops?

    • Esther

      Hi Veerle, wat tof! Het is zeker een aanrader, één van de mooiste en meest gedenkwaardige reizen die ik heb gemaakt. Ja de tickets koop je telkens op het station, het ticket vanaf Moskou kan je al vanuit Nederland boeken (online). De daarop volgende tickets koop je op het perron, ik zou aanraden om die te kopen bij aankomst. Bijvoorbeeld Ulaan Bataar naar Peking, beslis bij aankomst in Ulaan Bataar hoeveel dagen je wilt blijven en koop alvast een.ticket voor die dag. Ik ben drie dagen bij het Baikalmeer geweest en vier dagen Mongolie. Als je meer tijd hebt dan is het zeker leuk om meer stops te doen, en als je in een ander seizoen naar Mongolie gaat dan is het volgens mij erg leuk om daar langer te blijven. Mijn reis duurde in totaal zo’n drie weken en daar was ik zo’n 1000euro voor kwijt. excl. ticket van Peking naar Amsterdam. Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord.

      Laat je het ons weten hoe je het hebt ervaren? Groet Esther

+ Leave a Comment