Zo is het om de Atlantische oceaan over te zeilen


Vliegen is één manier om van A naar B te komen. Maar wat dacht je van een zeilavontuur? Eerder scheef ik over hitch sailing, naar aanleiding van mijn zeilavontuur over de Indische oceaan. Na mijn zeiltocht van Maleisië naar Zuid Afrika, zeilde ik in januari ook de Atlantische oceaan over van Tenerife naar Barbados. Maar wat kun je nu precies van zo’n zeilavontuur verwachten? Dit is hoe het is om de Atlantische oceaan over te steken in een zeilboot!

Zeilen niet jouw ding? Scroll dan even door naar beneden, want we hebben voor de komende nomad cruise die in mei plaats vindt een leuke korting weten te regelen!

Atlantische-oceaan-oversteek-voorbereidingen

Wat maakt een Atlantic Crossing zo bijzonder

Voordat het wat technisch en praktisch wordt, laten we eerst eens kijken naar de motivatie. Waarom zou je op een boot springen om jezelf twee tot drie weken met niets anders dan water te omringen? Zonder twijfel is de fantastische sterrenhemel op open zee één van de beste die je ooit zult zien. Het is pikkedonker op zee, zonder enige vorm van lichtvervuiling, dus het heelal is super helder. Op niet veel plekken kom je een mooiere sterrenhemel tegen dan wanneer je honderden kilometers van land verwijderd bent. Verder zijn de zonsondergangen en opkomsten ‘to die for’! De kleuren van de lucht, de reflectie op het water en de wolken zorgen voor onvergetelijke veranderingen van dag naar nacht en vice versa. Wanneer er dan ook nog een school dolfijnen met de boot mee zwemt kan je dag echt niet meer kapot!

noamd-cruise-zonsopkomst

Ontspanning

Het leven op zee is bovendien dé manier om te ontspannen en rust te creëren in je hoofd. Met niks anders dan water om je heen, de meest bijzondere luchten en sterrenhemels en geen enkele afleiding van de buitenwereld. Geen internet, geen stress. Alleen jij, de boot, je zeilmaatjes en een paar dolfijnen… het is onbeschrijfelijk wat dit met je doet.

Maan-atlantische-oceaan

Voorbereidingen: Pack like a pro 2.0

De Atlantische oceaan over zeilen, van Tenerife naar Barbados, is zo’n 2556 zeemijlen. Wat neer komt op ongeveer 4733 kilometer. Ga er vanuit dat je ongeveer 7 knopen vaart (wat voor een catamaran haalbaar moet zijn), wat nog geen 13 kilometer per uur is en je komt al snel uit op ruim 15 dagen varen. 15 dagen varen ALS je dus 7 knopen vaart en ALS je niet hoeft uit te wijken om wat voor reden dan ook. Dat betekent dat je de boot dus voor moet bereiden op minimaal 15 dagen, of eigenlijk, minimaal 20 dagen offshore sailing.

Atlantische-oceaan-zeilen

Genoeg voorraad

Je wilt niet zonder eten en drinken komen te zitten en je wilt ook zeker niet dat er dingen kapot gaan die je van tevoren had kunnen voorkomen. Dat betekent dus voldoende gasflessen aan boord om te koken, volle brandstoftanks voor het geval er geen wind is of wanneer problemen met de zeilen zich voordoen. Maar uiteraard ook inslaan van eten en drinken en dan voor zo ver mogelijk vers fruit en groenten, brood (of ingrediënten om brood te maken), ruime voorraad pasta, rijst en aardappelen. En voor de vleeseter een vriezer vol vlees. De meeste boten hebben een watermaker, je hoeft dus geen drinkwater mee te slepen.

Conserveren van alles

Er zijn allerlei manieren om energie te genereren. Denk aan zonnepanelen, windgenerator. Deze manieren werken uiteraard alleen als er wind en zon zijn. Wanneer die er niet zijn zal de motor elke dag een uurtje moeten draaien om de batterijen op te laden. Je kunt namelijk niet zonder energie. De automatische besturing, chartplotters, koelkasten en vriezers zuigen veel energie. Het is dus niet vanzelfsprekend dat je dagelijks je elektronische apparaten (laptop, camera, telefoon) kunt opladen, want de noodzakelijke apparatuur heeft altijd voorrang. Maar denk ook aan douchen. Ondanks dat er een watermaker aan boord is, die heeft ook energie nodig om zoutwater in drink (en douche) water om te zetten. Mijn lange haren waste ik maximaal twee keer per week. En een ‘normale’ douche bestaat uit, je snel natsproeien, kraan uit, inzepen, afspoelen. Al met al niet meer dan 2 minuten (maximaal) dat de kraan aan staat. En dan is er nog het eten wat ingekocht is, je kunt niet ten allen tijde even pakken waar je zin in hebt. Je wordt slim met het gebruik van gas en wordt creatiever in het samenstellen van je menu’s.

Communicatie

Ook communicatie valt onder het kopje ‘conserveren van alles’. Via de satelliet kun je altijd contact met de buitenwereld realiseren. Echter is dit rete duur en doe je dat dus echt alleen in een noodgeval. Je hebt een x aantal minuten per maand die binnen een zeilers abonnement vallen. Die minuten gebruik je vooral voor updates van het weersomstandigheden. Dus communicatie met de buitenwereld is echt gelimiteerd, maar dat is ook juist de charme van het zeilen. Even geen Facebook updates, instagram post en e-mails.

Watch keeping

Ondanks dat je een automatische piloot hebt die je op koers houdt moet er altijd iemand bovendek aanwezig zijn. Wanneer de wind verandert van richting of snelheid beïnvloedt dit de zeilen en moeten die bijgesteld worden. Maar ook moet iemand minimaal elke 15 minuten een keer goed rondom de boot kijken. Zijn er andere boten te zien? Of zijn er andere dingen in het water waar je niet tegenop wilt varen?  Een watch schedule is dus noodzakelijk. De boot waarop ik mee zeilde in 2015, tijdens de Indische oceaan crossing, had een watch schema 24 uur per dag. Verdeeld over vier personen (overdag 4 uur per watch, na zonsondergang 3 uur). De boot waarmee ik de Atlantische oceaan over ging deed alleen aan watches na zonsondergang. En dan drie uur, niet roterend. Dat betekende dat ik de gelukkige winnaar was van de dagelijkse watch 01:00 – 04:00 uur.

Atlantische-oceaan-chartplotter

Dol-fijne-bezoekjes

De meest prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen, water dat tot de horizon reikt waar je ook kijkt en dan ineens zie je iets uit het water springen: dolfijnen! Eén van de mooiste momenten tijdens passage! Dolfijnen zijn super sociale beesten en spelen graag met de boot. Ze zwemmen soms wel een uur mee met de boot en geven gratis shows weg. Super entertaining om te zien. Ook is de kans groot dat je walvissen spot. Ik heb er een paar gezien, maar helaas niet snel genoeg om het op camera vast te leggen.

Atlantic-Crossing-Dolphine Atlantic-Crossing-Dolphine-Bow

De zeilen trimmen

Niets is zo veranderlijk als het weer en dat blijkt vooral tijdens het zeilen. Je kunt je eigenlijk maar tot op zekere hoogte voorbereiden. Vaak zijn weersomstandigheden op basis van de geschiedenis goed te voorspellen. Maar toch kun je voor verassingen komen te staan. De eerste zes dagen van het Atlantische oceaan avontuur hebben we niet tot nauwelijks wind gehad. Dat betkende dus motoren! Bijna zes dagen lang hebben we dag en nacht moeten motoren, dat was niet alleen een grote teleurstelling maar ook een aanslag op de brandstofvoorraad. Omdat het grootste deel van de reis nog voor ons lag hebben we daarom besloten om een tussenstop in de Kaapverdische eilanden te maken om zodoende de tank vol te kunnen gooien.

Zelfredzaam

En ondanks alle voorbereidingen kan er weleens iets kapot gaan. Kapotte zeilen of vriezers, water in de boot, noem het maar op. Als je nog geen generalist bent, wordt je het wel. Je leert spoed reparaties, conserveren, routes uitstippelen, weersvoorspellingen maken aan de hand van de wolken en ‘slim koken’. You name it! Je leert te overleven en wordt heel zelfredzaam

Atlantic-Crossing-Parasailor

Land hoo

Het moment supreme: je weet dat land nabij is, je ziet het nog niet. Je tuurt om de contouren te zien. Het is een beetje mistig, je denkt iets te zien, maar dat kunnen ook wolken of condens zijn. Je komt nog iets dichterbij, je kunt er niet meer omheen: land hoo!! Het beste gevoel ooit! Je hebt je weken lang voorbereid op de reis gevolgd door weken lang op zee en dan ben je bijna op je bestemming. Overwinning, blijdschap en een ‘on top of the world’ gevoel! De kers op de taart, een nieuw stukje van de wereld wat wacht om door je ontdekt te worden.

Atlantische-oceaan-land-hoo

Lees ook hoe het is om goedkoop de wereld rond te zeilen of om mee te zeilen op een echt tall ship!

Geen zeiler maar toch de Atlantische oceaan oversteken?

Niet iedereen, misschien wel de meerderheid, zit te wachten op drie weken water, golven en nog meer water op zo’n kleine oppervlakte. Dat kan ook anders! Annemarie schreef al eens over haar ervaring van de nomad cruise die haar van Gran Canaria naar Brazilië bracht en 7 maanden later van Colombia naar Lissabon. Dat waren de allereerste edities van een cruise met (inmiddels) zo’n 200 digitale nomaden (mensen die online werken terwijl ze de wereld over reizen) die de Atlantische oceaan overstaken. De nomad cruise is zo’n succes dat de vierde editie er aan komt. In mei gaat de nomad cruise van Cartagena, Colombia terug naar Portugal, Europa. En daar ben ik bij! Geen voorbereidingen, geen night watches en geen 2 minuten douches. Maar een luxe cruiseschip met zo’n 200 gelijkgestemden, toffe feestjes, zwembaden, drankjes en evengoed genieten van de schitterende zonsondergangen en zonsopkomsten en indrukwekkende sterrenhemels.

En jij kan hier ook bij zijn! Meld je nu aan voor de Nomad Cruise en ontvang met de code: ikwilmeerreizen, € 50,- korting op je boeking. Deze korting is geldig voor nieuwe boekingen gemaakt tot 20 maart. Aanmelden kan hier >>

Pooldek-nomad-cruise

2 Comments

Add yours
  1. Vincent Rondwijk

    Ik zou ook graag eens een lange tocht over zee willen maken. Ik heb nu mijn boot te koop staan en hoop er een nieuwe voor terug te kopen die geschikt is voor een lange reis. Erg leuk om je eigen ervaringen op zee hier te lezen!

Laat een reactie achter op Janneke Reactie annuleren